HD Type aanduiding

HD Type aanduiding

Harley Davidson motoren hebben een naam maar ook een code (FLSTN, XLR, FLHTCUI, etc). Voor iemand die er nooit veel aandacht aan besteed heeft zijn deze erg onduidelijk maar er zit wel enige logica (?) in. Hieronder een lijstje:

  • X   – Sportsters. Opvolgers van de K series, 1952-56
  • XL – Deze serie is van 1957 of later en zijn te herkennen doordat de eigenlijke motor en de versnellingsbak in 1 unit zitten (Sportsters)
  • L   – High compression (7.5:1 in 1957
  • H   – Vanaf 1958 kwam de XLH, de H staat voor Higher-power, High-compression (9:1) of Hot
  • C   – In 1958 kwam ook de XLCH op de markt. De C was bedoeld voor “Competition”
  • CR – Cafe racer style, met bikini kuip
  • LT – Touring met een grotere tank, betere zit en harde koffers

 

De eerste letter verteld meer over de motor:

  • G  – Servicar trike, 1932 tot 1972
  • E  – Overhead valve 61 cubic inch “big twin” (Motor en versnellingsbak gescheiden)
  • F   – Overhead valve 74,80 of 88 cubic inch “big twin”
  • FL – 80 of 88 cubic inches en een dik voorwiel
  • K  – Side valve 45 of 55 cubic inch sports bike die de WL in 1953 verving, Werd zelf vervangen door de Sportste in 1957. Er waren al wel veel dingen te herkennen die later in de Sportster terugkwamen
  • U  – Side valve 74 of 80 cubic inch “big twin”
  • V  – Side valve 74 cubic inch gebouwd voor 1936
  • W – Side valve 45 cubic inch gebouwd tussen 1934 en 1952
  • X  – Speciaal gebouwde sport versie. Toegepast op de TwinSport uit 1918 tot 1922, de military opposed twin uit 1944 en alle Sportsters

De tweede letter vertelt wat over de voorvork (uitgezonderd de Sportsters)

  • X   – Dun voorwiel, sportieve voorvork
  • L   – Dik voorwiel, Hydra-Glide voorvork
  • FX – Stond oorspronkelijk voor “Factory Experimental”. De eerste was de Super Glide FX

De derde letter staat voor het type frame.

  • D   – “Dyna” frame (met rubber mounted motor)
  • HT – “Highway Touring” frame
  • ST – “Softail” frame

De volgende letter(s) geven een indicatie van het type machine binnen die frame groep.

  • A     – Militaire (Army) versie (uitgezonderd de GA, Servicar zonder tow bar)
  • B     – Battery start (vroege modellen), Belt drive (begin jaren 80), zwarte kleur (1995-6 model, de Bad Boy)
  • C     – Classic, Competition, Custom, verschillende andere betekenissen
  • D     – Dyna
  • DG   – Disc Glide
  • E     – Electrische starter
  • F     – Voet schakeling in de tijd dat handschakeling standaard was. Nu staat het voor Fat Boy
  • H    – Afwisselend High performance en Heavy duty.
  • I     – Fuel Injection
  • L     – (extra) dik voorwiel
  • LR   – Low Rider (al hebben veel Low Riders geen LR in hun afkorting)
  • N    – Nostalgia
  • P    – Politie versie
  • R    – Rubber mounted engine of racing version
  • ST  – Soft Tail, Softail
  • S    – Springer
  • S    – (Zonder daaropvolgende T) Sport versie
  • T    – Touring
  • WG – Wide Glide
  • X    – Sportster of sportster-achtige voorvork met dun voorwiel